Unni Askeland
Hvis du går en tur gjennom Kløfta og møter på en stor dame i flagrende svarte klær, med knallrøde
lepper og Marilyn Monroe-blondt hår, har du nok fått øye på Unni Askeland – Kløftas egen
kunstner, femme fatale og selverklærte bohem. Er du fra Kløfta, så vet du vel allerede at det er hun
som bor i det gamle huset borte ved Kløfta stasjon, et kråkeslott som skriker etter oppussing, men
Unni driver ikke med oppussing! Hun maler alt annet enn hus! Male, det gjør hun i det store
atelieret sitt på Jessheim.
Det de aller fleste Kløftinger derimot ikke vet om Unni, er at hun ble født i Bergen i 1962, og at hun
har svært bred utdannelse innen kunstfaget: Oslo Tegne- og Maleskole (1982-83), Kunstskolen i
Kabelvåg (1983-84), Statens Håndverks- og Kunstindustriskole (1984-85), Vestlandets
Kunstakademi i Bergen (1985-86) og Statens Kunstakademi (1987-92, i mesterklassen under Per
Kleiva i 1991-92). (Store norske leksikon 2005-2007)
De fleste kjenner Unni som billedkunstner. Mest kjent er hun kanskje for sine Munch-adopsjoner og
for sine bilder fra filmklassikeren Casablanca, malt i popart-stil. Hun har deltatt på en rekke
kollektivutstillinger og hatt svært mange separatutstillinger, både i Norge og i utlandet (Gøteborg,
København, Amsterdam, New York). Tre store verker med Casablanca-motiver ble innkjøpt av
Nasjonalmuseet fra utstillingen A Lot Of Water Under the Bridge, som ble vist i Galleri Trafo i
Asker i 2008. - Og hvis du går inn på Kaffedilla, henger det nok et bilde eller to der også.
Unni henter ofte inspirasjon fra annen kunst og litteratur (Edvard Munch, Knut Hamsun, m.fl.), men
også svært ofte fra eget liv. Hun er en kunstner som synes norsk kunst generelt ofte er kjedelig, og
liker å utfordre med sine utstillinger. Hun er ikke redd for å blottlegge eget liv og egen kropp i
bildene sine. Hvis du har vært på en av utstillingene hennes, glemmer du det ikke så fort. Hun byr
på seg selv uten rettelakk og sensur. Dette er også tilfellet med hennes poesi-debut, «attrå – mitt
litterære selvmord» (2020), og med oppfølgeren «FLYTT DEG...», som handler om ubesvart
kjærlighet. Hun følger sjelden malen, men går egne veier. Diktsamlingene utgir hun uten å gå veien
om trauste norske forlag, men utgir dem ved eget nystartet forlag; unnivers forlag.
Unni Askeland går egne veier på alle vis, og når kjendisvennene hennes samles på Oslos in-steder,
velger Unni gjerne Kløfta for en «tur på byen», og treffes ofte i lokalmiljøet. Hun er en ekte
rikskjendis, som har beina godt plantet på jorda – på Kløfta»!