top of page

Unni Askeland

Hvis du går en tur gjennom Kløfta og møter på en stor dame i flagrende svarte klær, med knallrøde

lepper og Marilyn Monroe-blondt hår, har du nok fått øye på Unni Askeland – Kløftas egen

kunstner, femme fatale og selverklærte bohem. Er du fra Kløfta, så vet du vel allerede at det er hun

som bor i det gamle huset borte ved Kløfta stasjon, et kråkeslott som skriker etter oppussing, men

Unni driver ikke med oppussing! Hun maler alt annet enn hus! Male, det gjør hun i det store

atelieret sitt på Jessheim.

 

Det de aller fleste Kløftinger derimot ikke vet om Unni, er at hun ble født i Bergen i 1962, og at hun

har svært bred utdannelse innen kunstfaget: Oslo Tegne- og Maleskole (1982-83), Kunstskolen i

Kabelvåg (1983-84), Statens Håndverks- og Kunstindustriskole (1984-85), Vestlandets

Kunstakademi i Bergen (1985-86) og Statens Kunstakademi (1987-92, i mesterklassen under Per

Kleiva i 1991-92). (Store norske leksikon 2005-2007)

 

De fleste kjenner Unni som billedkunstner. Mest kjent er hun kanskje for sine Munch-adopsjoner og

for sine bilder fra filmklassikeren Casablanca, malt i popart-stil. Hun har deltatt på en rekke

kollektivutstillinger og hatt svært mange separatutstillinger, både i Norge og i utlandet (Gøteborg,

København, Amsterdam, New York). Tre store verker med Casablanca-motiver ble innkjøpt av

Nasjonalmuseet fra utstillingen A Lot Of Water Under the Bridge, som ble vist i Galleri Trafo i

Asker i 2008. - Og hvis du går inn på Kaffedilla, henger det nok et bilde eller to der også.

 

Unni henter ofte inspirasjon fra annen kunst og litteratur (Edvard Munch, Knut Hamsun, m.fl.), men

også svært ofte fra eget liv. Hun er en kunstner som synes norsk kunst generelt ofte er kjedelig, og

liker å utfordre med sine utstillinger. Hun er ikke redd for å blottlegge eget liv og egen kropp i

bildene sine. Hvis du har vært på en av utstillingene hennes, glemmer du det ikke så fort. Hun byr

på seg selv uten rettelakk og sensur. Dette er også tilfellet med hennes poesi-debut, «attrå – mitt

litterære selvmord» (2020), og med oppfølgeren «FLYTT DEG...», som handler om ubesvart

kjærlighet. Hun følger sjelden malen, men går egne veier. Diktsamlingene utgir hun uten å gå veien

om trauste norske forlag, men utgir dem ved eget nystartet forlag; unnivers forlag.

 

Unni Askeland går egne veier på alle vis, og når kjendisvennene hennes samles på Oslos in-steder,

velger Unni gjerne Kløfta for en «tur på byen», og treffes ofte i lokalmiljøet. Hun er en ekte

rikskjendis, som har beina godt plantet på jorda – på Kløfta»!

bottom of page