lør. 13. aug.

Raknehaugen

Jubileumsfeiring på Raknehaugen

Romerike Historielag fylte 100 år i 2020, men pandemien gjorde det umulig å feire da. I år vil styret markere dette jubiléet med en utendørsfeiring på Raknehaugen, og inviterer med dette lagets medlemmer til å være med.

Jubileumsfeiring på Raknehaugen

Tid & sted

13. aug. 2022, 14:00

Raknehaugen, Ljøgodtvegen, 2050 Jessheim, Norway

Om arrangementet

Raknehaugen er Romerike Historielags logo, derfor legges jubileumsfeiringen dit. Denne haugen har vært viktig for romerikingene helt siden folkevandringstiden, og det har vært mange gjetninger om hva som skjuler seg der, og hvorfor den ble bygget.

Mange har ikke vært i dette området, så benytt sjansen nå til å se Raknehaugen og høre litt mer om historien.

Program:

14.00 Velkommen ved leder Tom Halvorsen

14.10 Ullensaker Spelemannslag spiller

14.25 Historisk intervju med Lene Skovholt og Ellen Lerberg. Åse Mørk med sang og lirekasse.

15.15 Bevertning

16.15 Leikarringen Rakne danser

16.40 Raknehaugen-historier med Mads Ljøgodt

17.00 Ullensaker Spelemannslag spiller

17.20 Takk for dagen

Det er nødvendig med påmelding for å vite hvor mange som kommer. Påmelding gjøres her innen 6. august, og deltagerbevis utstedes. Inngang kr 100.

Det er en del sitteplasser ved haugen, men ta gjerne med campingstol. Og regntøy, i tilfelle dårlig vær.

Parkering er ved Hovin skole, derfra er det ca. 600 meter å gå på Ljøgodtvegen bort til Raknehaugen, grei vei å gå.

Velkommen til en hyggelig jubileumsfeiring lørdag 13. august kl. 14:00! 😀

Mer informasjon finner du også på Romerike historielags hjemmeside: her.

Raknehaugen er Norges største gravhaug. Den er datert til folkevandringstida, det vil si perioden mellom 400 og 550 e.Kr. Den har blitt undersøkt flere ganger og selv om funnene har vært viktige fra et arkeologisk ståsted, har det ikke blitt funnet noen gravgaver eller andre gjenstander som kan kaste mer lys over haugens historie. Det viktigste funnet var beinrester fra et menneske, noe som bekrefter at dette faktisk er en gravhaug.