lør. 06. mai

06. mai 2023, 12:00

Holtmarka, Holtsetervegen 168, 2040 Kløfta

Om arrangementet

Ivar Sannerud og Håkon Mangerud fra Historielaget vil i samarbeid med Ullensaker Turlag arrangere en guidet tur i Holtmarka der vi vil gå innom noen av de gamle husmannsplassene og høre historien om disse.

I Ullensaker er det mange husmannsplasser. Ivar Sannerud i Ullensaker Historielag har skrevet boka "Husmannsplasser i Ullensaker og andre mindre boplasser og bruk" som ble utgitt høsten 2022.

Vi skal blant annet innom Holtsetra, Tempeldalen, Tronshaugen og kanskje har Historielaget også andre steder de vil vise oss på turen?

Dette blir en skogtur på fine stier. Vi skal gå en rundtur på ca 5 km. Den graderes som enkel, men den er lett kupert.

Ikke lett å spå føreforholdene men vi anbefaler gode sko/fjellstøvler som tåler litt fuktighet.

Turen starter og avsluttes ved Holtsetra. Bommen åpnes for oss.

Ta med godt med drikke, noe å biteti og et sitteunderlag da vi tar en rast underveis på turen vår.

Vi gleder oss til en innholdsrik husmannstur!