tor. 25. apr.

Folkvang

"Reisende og kilder til slektsforskning"

Kai-Samuel Vigardt kåserer.

"Reisende og kilder til slektsforskning"

Tid & sted

25. apr. 2024, 19:00

Folkvang, Kisavegen 18, 2056 Algarheim, Norge

Om arrangementet

Kai-Samuel Vigardt har holdt på med slektsforskning og arkivstudier i over 20 år, vært researcher i en rekke Tv-serier som "Ukjent arving", "De siste dødsdømte" og "Hvem tror du at du er". Innen slektsforskning er det særlig arbeidet med den nasjonale minoriteten Romanifolket/Taterne - kalt reisende - som har opptatt ham.

De reisende har en 500 år lang historie i Norge. Fra midten av 1800-tallet og opp mot slutten av 1980-tallet førte norske myndigheter en hardhendt assimileringspolitikk mot folkegruppen, omtrent 1/3 av alle barna ble tatt fra foreldrene, familier ble satt på arbeidsleir og tvangsbosatt rundt omkring i store deler av landet. På tross av all motstanden fra myndighetenes side lever den lille minoritetsgruppen fortsatt midt i blant oss i det norske samfunnet. Dessverre har mange valgt å holde sin identitet som reisende skjult, samfunnet har gjort for mye urett til at mange ønsker å stå frem.

Vigardt vil ta oss gjennom en kortfattet del av historien til Romanifolket/Taterne, beskrive noen viktige kilder i jakten på reisende slekt, og enkeltfortellinger om folkets egen kamp om å overlever.

Deilig kaffe og "biteti".

Pris:

Medlem: kr 50,-

Ikke-medlem: kr 100,-

Velkommen!

(Fototekst: Fotograf Julia Marie Naglestad)